SAS skriver avtale med Airbus: Total fornyelse av langdistanseflåten
En ny Airbusflåte tar SAS’ langruter inn i en ny fremtid.
SAS og Airbus har undertegnet en intensjonsavtale på bestilling av åtte nye A350-900 XWB, og fire A330 Enhanced. Avtalen markerer lanseringen av SAS interkontinentale strategi som nå også inkluderer en omfattende plan om flåtefornyelse, muligheter til en ytterligere utvidelse av antallet fly, og en oppgradering av passasjerkabinen i de eksisterende fly.
SAS lanserte nylig et helt nytt service konsept for å skape den mest moderne ombordopplevelsen for sine passasjerer. Servicekonseptet støttes opp av en omfattende fornyelsesplan som består av 65 kortdistansefly som allerede er påbegynt, og som nå kompletteres med en omfattende plan for langruteflåten. Dette er gjort mulig gjennom at flyselskapet har oppfylt sentrale elementer i strategien 4Excellence Next Generation.
«Jeg er svært glad for dagens kunngjøring. Samtidig som vi fortsetter å levere på vår strategi og plan for et lønnsomt SAS, lykkes vi å gjennomføre grunnleggende forandringer som tillater oss å investere i vår fremtid som Skandinavias ledende flyselskap – til glede for våre kunder, medarbeidere og eiere», sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS.
Med dagens kunngjøring tar SAS viktige grep for å sikre en moderne og effektiv langdistanseflåte, med den aller siste teknologien fra Airbus.
«Vi er veldig glad for at SAS med dette understreker sin tillit til Airbus gjennom å velge vår A330, som tilbyr en uslåelig økonomi og den høyeste operasjonelle pålitelighet sammen med A350 XWB, som er verden mest teknisk avanserte og effektive passasjerfly, sier John Leahy, Airbus Chief Operating Officer, Customers.
En moderne og effektiv langruteflåte
Den første A350-900 XWB kommer til SAS i 2018, men allerede i 2015 kommer flåten til å utvides med de første A330 Enhanced som erstatter A340 når de nåværende leasingavtaler går ut. I mellomtiden kommer SAS til å foreta oppgradering av passasjerkabinen i syv fly i den eksisterende flåten.
–De store tekniske forbedringene fra denne omfattende fornyelsesplanen kommer til å gi SAS en langdistanseflåte som er ledende i bransjen. Den kommer til å øke vår konkurransekraft, og forsterke vårt kundetilbud når det gjelder komfort, service og effektivitet. I tillegg kommer vi til å redusere drivstofforbruket markant, hvilket senker våre kostnader og støtter våre mål for å redusere utslippene, sier Rickard Gustafson.
A350 er et helt nytt fly med ny avansert aerodynamikk, samt det siste av materialer og systemteknologi som finnes tilgjengelig. Det har opp til 30% lavere drivstofforbruk per passasjersete, og støynivået er halvert sammenlignet med for eksempel A340.
–Jeg ser tilbake på et svært hendelsesrikt år for SAS med konkrete resultat. Vi har innført, levert og kommer til å fortsette å levere på vår viktige plan for et lønnsomt SAS. Vi har lansert mer enn 50 nye ruter, og lansert et helt nytt servicekonsept. Og nå presenterer vi en svært konkurransekraftig langsiktig plan som gjør det mulig for SAS å fortsette våre offensive satsninger, sier Rickard Gustafson.
Flåteplanen har fleksibilitet som gjør at den kan inkludere betydelig vekst, og vil finansieres gjennom eksportkredittfinansiering og sale/leasback. Listeprisen på ordren er beregnet til USD 3,3 milliarder.
Foto: Konsernsjef Rickard Gustafson i SAS. Foto fra E24